Najdłuższy tunel kolejowy na świecie oddany do użytku

Najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany do użytku komercyjnego w dniu 11 grudnia 2016 r. Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowała ok. 11 mld euro.
Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów między północną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie. Każdej doby przejedzie nim 260 pociągów towarowych (z prędkością 100 km/h) i 65 pociągów pasażerskich (mogących jechać z prędkością do 200 km/h).
Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma 57,09 km długości, a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż 2.300 metrów. Jest najdłuższym tunelem kolejowym na świecie i zepchnął na drugie i trzecie miejsce oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskich wysp Honsiu i Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem La Manche, które liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra.

źródło: PAP