Poniższy artykuł opracowano w oparciu o stan prawny obowiązujący w momencie powstania tego artykułu.
Redakcja nie gwarantuje aktualności tekstu w okresie późniejszym, jak również nie ponosi odpowiedzialności za ew. stosowanie się do zawartych w nim zaleceń.
Poniżej przedstawione zostały zagadnienia podwykonawstwa w 3 krajach unijnych, które posiadają przepisy idące dalej niż tylko powtórzenie regulacji unijnych omówionych w I części artykułu (patrz – BzG 4/2012). Pomimo istniejących różnic, co do szczegółu regulacji, ich wspólną cechą jest dopuszczalność korzystania z podwykonawstwa w celu wykazania spełniania warunków przetargowych oraz to, że przepisy te różnicują podwykonawstwo w dwóch sytuacjach:
1) na etapie składania ofert lub wniosków,
2) na etapie realizacji umowy
(aczkolwiek, aby podzlecić część zamówienia trzeba je najpierw samemu uzyskać, czyli w praktyce podwykonawcy są zaangażowani tylko na etapie, kiedy zamówienie jest wykonywane).
![]() |
|
Portugalia[1] |
Zgodnie z portugalskim Kodeksem zamówień publicznych, o ile umowa o zamówienie publiczne nie stanowi inaczej lub nic innego nie wynika z natury zamówienia, dopuszczalna jest cesja wykonawstwa (tu miałbym wątpliwości co do zgodności z prawem UE) oraz podwykonawstwo, na zasadach określonych kilka akapitów poniżej.
Cesja wykonawstwa i podwykonawstwo nie są dopuszczalne w następujących sytuacjach:
a) jeżeli udzielenie zamówienia nastąpiło w trybie zamówienia bezpośredniego, w przypadkach kiedy tylko jeden konkretny wykonawca mógł zostać zaproszony do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne (odpowiednik naszego zamówienia z wolnej ręki),
b) na rzecz przedsiębiorców spełniających przesłanki uniemożliwiające udział w postępowaniu, określone w art. 55 Kodeksu (przesłanki wykluczenia; kodeks nie przewiduje podziału na obligatoryjne i fakultatywne przesłanki); inaczej – podwykonawcami nie mogą być przedsiębiorcy, którzy gdyby ubiegali się o zamówienie główne, byliby wykluczeni z postępowania,
c) jeżeli istnieją wyraźne przesłanki wskazujące na to, że cesja wykonawstwa lub podwykonawstwo wynikają z działań, czynności, praktyk lub informacji, które mogą wpłynąć na zakłócenie konkurencji.
Ograniczenia wynikające z pkt. a) obejmują świadczenia będące przedmiotem umowy, które były decydujące dla wyboru trybu zamówienia bezpośredniego. W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w pkt. c) zamawiający zawiadamia niezwłocznie organ ds. ochrony konkurencji (a w przypadku robót budowlanych oraz koncesji na roboty budowlane także Instituto da Construção e do Imobiliário) o zaistnieniu okoliczności zakłócających konkurencję.
Na jakich zasadach z kolei jest dopuszczalne podwykonawstwo? Umowa dotycząca zamówienia publicznego może zezwalać na cesje wykonawstwa oraz podwykonawstwo na rzecz podmiotów wskazanych w umowie.
Zezwolenie przez zamawiającego na podwykonawstwo zależy od:
- uprzedniego przedłożenia przez wykonawcę dokumentów potwierdzających spełnianie (w momencie zawierania umowy o zamówienie) warunków udziału w postępowaniu dotyczących potencjalnego podwykonawcy,
- spełnienia przez potencjalnego podwykonawcę minimalnych warunków dotyczących zdolności technicznej lub finansowej, jeżeli umowa wyraźnie uzależnia podwykonawstwo od oceny tychże lub tej zdolności lub spełnienia przez potencjalnego podwykonawcę minimalnych warunków w zakresie zdolności technicznej dotyczącej świadczeń, które mają być przedmiotem podwykonawstwa - zawsze ilekroć wykonawca powołuje się na zasoby potencjalnych podwykonawców na potrzeby kwalifikacji na etapie udzielania zamówienia.
Umowa może zabraniać zlecania podwykonawstwa w zakresie
określonych świadczeń umownych lub świadczeń, których łączna wartość
przekracza określony procent wartości umowy. Ograniczenie to nie
może skutkować ograniczeniem lub wypaczeniem konkurencji
(zapewnionej postanowieniami Kodeksu) mającymi zastosowanie do
udzielania zamówień, a w szczególności – nie może ograniczać
możliwości powoływania się na zdolności techniczne podmiotów
trzecich, które są niezbędne dla celów kwalifikacji wykonawcy.
Cesja wykonawstwa lub podwykonawstwo na etapie realizacji umowy
wymaga zgody zamawiającego.
W celu uzyskania tej zgody wykonawca powinien przedstawić
uzasadniony wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie
warunków dopuszczalności cesji lub podwykonawstwa określonymi w
samej umowie w sprawie zamówienia publicznego.
Nie naruszając ograniczeń przewidzianych powyżej zamawiający może
odmówić zgody na podwykonawstwo w samej umowie lub na etapie
realizacji zamówienia tylko jeśli zachodzi uzasadnione
podejrzenie, że podwykonawstwo pociągnie za sobą ryzyko
niewypełnienia zobowiązań wynikających z umowy.
Szczególne regulacje przewidziano w zakresie podwykonawstwa w
zamówieniach na roboty budowlane. I tak, podwykonawcami nie mogą
być firmy, które nie są zarejestrowane w rejestrze prowadzonym przez
Instituto da Construção e do Imobiliário (InCI),
potwierdzającym spełnianie warunków umożliwiających ubieganie się o
zamówienie publiczne. W przypadku firm z Europejskiego Obszaru
Gospodarczego lub GPA podwykonawcami nie mogą być firmy, które nie
będąc wpisanymi do rejestru nie przedłożyły oświadczenia
potwierdzającego, że mogą wykonać zamówienie (będące przedmiotem
zamówienia), ponieważ spełniają wymagania, od których uzależniony
jest wpis do rejestru w zakresie odpowiednim do robót, które mają
być zrealizowane (to ograniczenie dotyczy też dalszych
podwykonawców).
Wykonawca nie może podzlecić świadczeń, których łączna wartość
przekracza 75% wartości umowy, ale ograniczenie to nie może
uniemożliwiać powoływania się na zasoby podmiotów trzecich na etapie
udzielania zamówienia. Umowa podwykonawstwa powinna być zawarta na
piśmie i zawierać elementy wskazane w Kodeksie.
Podwykonawstwo na etapie realizacji umowy nie wymaga zgody
zamawiającego, chyba że zachodzi następująca sytuacja
- specyfika robót budowlanych uzasadnia spełnienie przez wykonawcę
warunków dotyczących specjalnej zdolności technicznej, która była
wymagana na etapie udzielania zamówienia, umowa może wyraźnie
uzależnić podwykonawstwo na etapie realizacji zamówienia od zgody
inwestora (uzależnionej od weryfikacji zdolności technicznej
potencjalnego podwykonawcy w sposób podobny do zastosowanego w
odniesieniu do wykonawcy).
![]() |
|
Hiszpania[2] |
Na początek zasady ogólne:
1. Zamawiający nie ma żadnych obowiązków wobec podwykonawców, niezależnie od tego czy byli czy też nie zgłoszeni przez wykonawcę głównego.
2. Wykonawca ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec zamawiającego. Podwykonawcom nie przysługują żadne roszczenia w stosunku do zamawiającego dotyczące realizacji umowy o podwykonawstwo.
3. Wykonawca jest obowiązany zapłacić podwykonawcom za wykonane części zamówienia w kwocie i terminach określonych w umowie o podwykonawstwo.
4. Terminy płatności nie mogą być mniej korzystne od tych przewidzianych w ustawie w odniesieniu do relacji zamawiający – wykonawca.
Zamawiający może wymagać, aby wykonawca zlecił część
zamówienia podmiotom trzecim, ale nie może wymagać aby wartość
podzlecanych umów przekraczała 50% wartości umowy w sprawie
zamówienia publicznego, zaś wymóg podzlecenia musi być wskazany w
ogłoszeniu o zamówieniu.
Wykonawca może podzlecić część zamówienia zawsze, chyba że co
innego wynika z umowy lub dokumentacji przetargowej albo, że z
natury zamówienia i jego warunków wynika, że zamówienie powinno być
wykonane bezpośrednio przez wykonawcę. Wartość umów o podwykonawstwo
nie może przekraczać wartości wskazanej w siwz. O ile siwz nie
określa takiej wartości granicznej, wartość umów podwykonawczych nie
może przekraczać 60% wartości zamówienia (na potrzeby oceny czy ten
odsetek jest przekroczony nie uwzględnia się przedsiębiorstw
powiązanych).
Wyraźna zgoda zamawiającego na określonych podwykonawców jest
niezbędna w przypadku zamówień objętych tajemnicą lub wymagających
szczególnych środków ostrożności lub gdy wymaga tego ochrona
podstawowych interesów bezpieczeństwa. Naruszenie przepisów
ograniczających podwykonawstwo może skutkować nałożeniem kary na
wykonawcę w wysokości do 50% wartości umowy podwykonawczej.
![]() |
|
Francja[3] |
Podwykonawstwo dopuszczalne jest tylko w zamówieniach na roboty budowlane, usługi oraz zamówienia przemysłowe – art. 112 Kodeksu zamówień publicznych (CMP) stanowi:
„Wykonawca zamówienia publicznego na roboty
budowlane, usługi lub zamówienia przemysłowe może powierzyć
wykonanie określonych części zamówienia podmiotom trzecim pod
warunkiem uzyskania zgody zamawiającego w stosunku do każdego
podwykonawcy i akceptacji warunków płatności.
Zamówienie przemysłowe to zamówienie mające za przedmiot dostawę
wyposażenia lub prototypów zaprojektowanych i zrealizowanych
specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb zamawiającego.”
Podwykonawstwo nie może dotyczyć całości zamówienia (można
podzlecić „tylko” określone części zamówienia); zakaz podwykonawstwa
na całość zamówienia podkreślony został w „oficjalnym” podręczniku
zamówień publicznych.
Skorzystanie z podwykonawstwa możliwe jest zarówno na etapie
składania ofert/wniosków, jak i po udzieleniu zamówienia (na etapie
realizacji umowy). Zlecanie podmiotom trzecim części zamówienia
wymaga zgody zamawiającego. Akceptacja podwykonawstwa oraz warunków
płatności musi mieć miejsce przed wykonaniem prac objętych
podwykonawstwem. Podobnie, jak w Hiszpanii, brak jest relacji
kontraktowej między zamawiającym a podwykonawcą – w przypadku
każdego podwykonawstwa wykonawca odpowiada osobiście za wypełnienie
wszystkich obowiązków wynikających z zamówienia. W przypadku kiedy
odwołanie się do podwykonawstwa ma miejsce na etapie składania
ofert lub wniosków wykonawca składa zamawiającemu oświadczenie
wskazujące:
- naturę świadczeń będących przedmiotem podwykonawstwa,
- nazwę, adres lub siedzibę proponowanego podwykonawcy,
- maksymalne wynagrodzenie przysługujące podwykonawcy,
- warunki płatności przewidziane przez projekt umowy o podwykonawstwo,
- zdolności zawodowe oraz zasoby finansowe podwykonawcy.
Ponadto, oferent/kandydat składa oświadczenie, że podwykonawca
nie znajduje się w żadnej sytuacji skutkującej zakazem ubiegania się
przez niego o zamówienia publiczne. Udzielenie zamówienia oznacza
akceptację podwykonawcy oraz zgodę na warunki płatności.
Jeżeli skorzystanie z podwykonawstwa ma miejsce po złożeniu
oferty, wykonawca składa zamawiającemu wniosek zawierający ww.
informacje.
Akceptacja podwykonawstwa oraz warunków płatności odbywa się w
drodze odrębnej umowy (między zamawiającym a podwykonawcą)
zawierającej ww. informacje.
Kwestia płatności - podwykonawca pierwszej kategorii
(podwykonawca wykonawcy) ma prawo do bezpośrednich płatności
wynagrodzenia ze strony zamawiającego pod warunkiem, że spełnione są
warunki akceptacji podwykonawstwa oraz płatności, a płatność dotyczy
kwoty co najmniej 600 euro. Aby wynagrodzenie było płatne
bezpośrednio przez zamawiającego nie są konieczne żadne dalsze
warunki (np. zaleganie przez wykonawcę głównego – przepływy
następują po prostu bezpośrednio na linii zamawiający – podwykonawca
„I kategorii”).
Procedura płatności na rzecz podwykonawców wygląda w świetle Kodeksu następująco:
[1] przyp. red. – patrz też BzG 4/2008 D.Piasta „Zamówienia publiczne w Portugalii”
[2] przyp. red. – patrz też BzG 1/2009 D.Piasta „Zamówienia publiczne w Hiszpanii”
[3] przyp. red. – patrz też BzG 4/2009 D.Piasta „Zamówienia publiczne we Francji”