Budujemy, budujemy ...

Ekologicznie - ekonomicznie  

Walka o ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery trwa w najlepsze. Co rusz możemy spotkać się z nowymi pomysłami mającymi m.in. na celu polepszenie jakości naszego powietrza. Doskonale wiemy, jak mocno obciążają nasze środowisko spaliny emitowane przez samochody osobowe, ciężarowe czy też autobusy. Podejmowane są więc kolejne, coraz bardziej zaawansowane próby ograniczenia szkodliwej emisji spalin do atmosfery. Np. obecnie w trzech polskich miastach: w Gdyni, Lublinie i Tychach, w komunikacji miejskiej wykorzystywane są trolejbusy, czyli ni mniej - ni więcej, jak autobusy napędzane energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej. W innych państwach też takowe pojazdy funkcjonują. Pierwsze trolejbusy znane są od końca XIX w., a ich podstawową funkcją jest wykorzystywanie jako środka komunikacji zbiorowej. Czas pójść dalej...
Pod koniec czerwca br. na północ od Sztokholmu, w Szwecji, uruchomiono testowy, dwukilometrowy odcinek autostrady z osobnym pasem, z siecią trakcyjną do zasilania samochodów ciężarowych. Przez dwa lata firmy Siemens (sieć trakcyjna) i Scania (samochody ciężarowe) będą testowały dwa pojazdy hybrydowe wyposażone w silniki elektryczne i diesla. Koncepcja zakłada, że ciężarówka, korzystając z napędu spalinowego, dojeżdżałaby do sieci, a po podniesieniu pantografu kontynuowałaby jazdę na zasilaniu elektrycznym. Samochody będą rozwijały prędkość do 90 km/h. (https://www.scania.com/group/en/worlds-first-electric-road-opens-in-sweden-2/).
Siemens również realizuje podobny projekt e-autostrady w Stanach Zjednoczonych, w Kalifornii. Do testów wykorzystuje się pojazd firmy Volvo, a badania będą prowadzone do końca 2017 roku.
Do produkcji energii elektrycznej pod e-autostrady ma być wykorzystana energia pozyskiwana z odnawialnych źródeł energii. W przypadku Szwecji przede wszystkim uzyskiwanej z hydroelektrowni (52% energii elektrycznej kraju pochodzi z OZE), w Kalifornii oczywiście ze słońca. Budowa sieci trakcyjnej to inwestycja wymagająca wielkich nakładów finansowych.
W Polsce - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie wprowadziło w 2015 r. do regularnej eksploatacji autobus elektryczny, w celu zdobycia doświadczenia pod kątem rozwoju floty z takim napędem. Wraz z Tauron Dystrybucja przeprowadzone zostaną w tym roku prace badawcze w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych. Przedmiotem badań będzie między innymi wydajność często ładowanych baterii. W kolejnym etapie zostanie uruchomiona pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych.
http://www.tauron-dystrybucja.pl/

O kosztach ponoszonych na budowę eko-dróg przeczytamy w bieżącym numerze BzG, w artykule p. Wojciecha Żnińskiego - "Koszt drogi fotowoltaicznej", z kolei z artykułu p. Jarosława Malińskiego "Nie tylko Melexy" dowiemy się m.in. jakie są ceny samochodów elektrycznych i hybrydowych.