Najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany do użytku
komercyjnego w dniu 11 grudnia 2016 r. Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowała
ok. 11 mld euro.
Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów między północną i
południową Europą przez Alpy Szwajcarskie. Każdej doby przejedzie nim 260
pociągów towarowych (z prędkością 100 km/h) i 65 pociągów pasażerskich (mogących
jechać z prędkością do 200 km/h).
Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma 57,09 km długości,
a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż 2.300 metrów. Jest
najdłuższym tunelem kolejowym na świecie i zepchnął na drugie i trzecie miejsce
oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskich wysp Honsiu i
Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem La Manche, które
liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra.
źródło: PAP