Poniższy artykuł opracowano w oparciu o stan prawny obowiązujący w momencie powstania tego artykułu.
Redakcja nie gwarantuje aktualności tekstu w okresie późniejszym, jak również nie ponosi odpowiedzialności za ew. stosowanie się do zawartych w nim zaleceń.

Praca w Normie i Mierze PRO w trybie zdalnego pulpitu Microsoft RDP

Z powodu pandemii COVID-19 firmy musiały odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pracodawcy w ramach działań profilaktycznych zaczęli organizować pracownikom pracę zdalną. Osoby wykorzystujące komputery przenośne, na których znajdowały się wszystkie niezbędne programy i dokumentacja mogły bez problemu przygotować stanowisko robocze w domu. W niektórych jednak sytuacjach zabranie komputera do domu nie było możliwe. Powodów mogło być kilka np. dostęp do niezbędnych zasobów tylko z poziomu sieci firmowej, względy bezpieczeństwa lub praca na komputerze stacjonarnym. W takiej sytuacji pracę w domu zapewniły rozwiązania umożliwiające dostęp do firmowych komputerów w trybie zdalnego pulpitu. Jednym z nich jest Remote Desktop Protocol (RDP) wbudowany w systemy operacyjne MS Windows. Użytkownicy wersji jednostanowiskowych Normy nie mogli skorzystać z tego rozwiązania, było ono zarezerwowane wyłącznie dla wersji sieciowych programu. W nowej sytuacji firma Athenasoft opracowała wersje aplikacji, w których została umożliwiona obsługa pulpitu zdalnego. Bezpłatnie będzie można korzystać z tego rozwiązania do końca 2020 roku.

 

Zacznijmy od początku, czym jest pulpit zdalny?

 

Pulpit zdalny, to rozwiązanie umożliwiające sterowanie komputerami na odległość. Po połączeniu się z firmową maszyną widzimy jej pulpit z ikonami, paskiem zadań i naszą ulubioną tapetą. Wszystko wygląda tak, jakbyśmy siedzieli przy swoim biurku. A najważniejsze jest to, że możemy na tym stojącym nawet na drugim końcu świata komputerze, pisać teksty, wykonywać obliczenia, wysyłać maile, przeglądać Internet albo… uruchomić Normę, choć nie tylko Normę.

 

Które programy Athenasoft działają w trybie zdalnego pulpitu?

 

Przed aktywowaniem takiego trybu obsługi, należy upewnić się, że dysponujemy właściwą wersją programu. W przypadku rozwiązań sieciowych Normy PRO i Normy EXPERT taka możliwość jest dostępna od wielu lat. Inaczej jest w wersjach jednostanowiskowych. Poniższe zestawienie przedstawia, listę programów i wersje, od których pulpit zdalny jest obsługiwany:

 

  • Norma PRO – od wersji 4.69a
  • Norma EXPERT – od wersji 5.11.101
  • Norma STANDARD 2 - od wersji 5.11.101
  • Norma STANDARD 2 365 - od wersji 5.11.101
  • Miara PRO – od wersji 1.7.101

 

Oprócz właściwej wersji programu konieczny jest klucz sprzętowy USB KMM CIPHER. Urządzenia starszego typu, w tym KMM USB nie umożliwią korzystania ze zdalnego pulpitu.

 

Jak aktywować obsługę zdalnego pulpitu w systemie MS Windows 10?

 

Najpierw musimy sprawdzić wersję systemu operacyjnego na komputerze, z którym chcemy się zdalnie połączyć, ponieważ nie każda posiada taką możliwość.

Poniżej porównanie wersji Home i Pro Windows’a 10.

 

 

Posiadaną wersję systemu operacyjnego można sprawdzić wybierając kolejno: Start > Ustawienia > System > Informacje.

 

Tylko w przypadku wersji Pro Windowsa 10 jest możliwość aktywowania zdalnego dostępu. W celu konfiguracji należy wybrać kolejno Start > Ustawienia> System > Pulpit zdalny i aktywować opcję Włącz Pulpit zdalny.

 

 

W wersji Home systemu Windows 10 opisana powyżej funkcja nie jest dostępna.

 

 

Uwaga! Remote Desktop Protocol jest bezpieczny o ile zachowujemy odpowiednie środki ostrożności. Na pewno musimy używać „mocnych” haseł. Ustawienie hasła typu „1234”, to proszenie się o kłopoty. Najlepiej, gdyby zabezpieczeniem połączenia i przygotowaniem komputerów do pracy zdalnej zajął się wykwalifikowany pracownik działu IT.

 

Ostatni krok to uruchomienie pulpitu zdalnego na domowym komputerze. Możemy to zrobić w dowolnej wersji systemu MS Windows 10, również Home.

 

W tym celu należy w polu wyszukiwania na pasku zadań wpisać Podłączanie pulpitu zdalnego.

 

 

Po uruchomieniu aplikacji „Podłączenie pulpitu zdalnego” należy wprowadzić nazwę komputera (lub adres IP, czyli unikatowy numer nadawany urządzeniom pracującym w sieci komputerowej), z którym chcemy się połączyć oraz ewentualnie dane logowania. Po wybraniu przycisku Połącz powinien pojawić się ekran firmowego komputera.

 

 

Należy pamiętać o zapewnieniu stabilnego połączenia internetowego. Wówczas komfort i płynność obsługi zdalnej nie powinien odbiegać od tej wykonywanej bezpośrednio na komputerze w firmie.
Nie mam wątpliwości, że zalety zdalnej pracy docenią wszyscy, nie tylko pracownicy, ale również ich pracodawcy. Użytkowników aktualnych wersji Norm i Miary PRO zachęcam do wypróbowania opisanego trybu pracy.