Poniższy artykuł opracowano w oparciu o stan prawny obowiązujący w momencie powstania tego artykułu.
Redakcja nie gwarantuje aktualności tekstu w okresie późniejszym, jak również nie ponosi odpowiedzialności za ew. stosowanie się do zawartych w nim zaleceń.
W dniu 14 listopada 2011 r. w Republice Kosowa oddano pierwszy,
38 kilometrowy odcinek autostrady, której planowana łączna długość
to 102 kilometry, zaś termin realizacji całości to 2013 r. Pierwszy
odcinek autostrady został oddany na rok przed terminem i co równie
ważne – zgodnie z zaplanowanym budżetem.
Republika Kosowa (w skrócie Kosowo) to najmłodsze państwo powstałe
na gruzach dawnej Jugosławii. Od 1999 r. (czyli od daty interwencji
NATO w obronie Albańczyków stanowiących zdecydowaną większość
mieszkańców tej serbskiej wówczas prowincji przed represjami ze
strony rządu w Belgradzie) Kosowo administrowane było przez ONZ,
formalnie pozostając częścią Serbii. W 2008 r. Kosowo ogłosiło swoją
niepodległość i w chwili obecnej jest uznawane przez 85 państw
członków ONZ (w tym również przez Polskę).
Z powierzchnią nieco mniejszą niż 11.000 km2 i liczbą
ludności nieprzekraczającą 2 milionów jest to jednocześnie jedno z
najmniejszych państw w Europie. Co ciekawe, walutą w Kosowie
(podobnie jak w sąsiedniej Czarnogórze) jest euro, choć żadne z tych
państw nie należy do Unii Gospodarczo-Walutowej UE. Z racji ponad
10-letniej obecności wspólnoty międzynarodowej w Kosowie jednym z
języków używanych urzędowo jest język angielski.
Jeśli chodzi o przepisy dotyczące zamówień publicznych Kosowo dzierży chyba rekord częstotliwości uchwalania nowych ustaw o zamówieniach publicznych. Od 1999 r. kraj ten ma już czwartą ustawę – przy czym ta najnowsza opublikowana pod koniec sierpnia 2011 r. zastąpiła ustawę, która sama została uchwalona bardzo niedawno, bo w grudniu 2010 r. (w bardzo ciekawych notabene okolicznościach, kiedy okazało się, że tekst przyjęty przez Parlament nie był tym, który został przyjęty w uzgodnieniach międzyrządowych). Przy całym tym braku stabilności w zakresie przepisów warto podkreślić, że obecna ustawa (podobnie zresztą jak jej dwie ostatnie poprzedniczki) odznacza się wysokim stopniem zbieżności z przepisami unijnymi, jako że przepisy ustawy oparte są na dyrektywach unijnych 2004/18 oraz 2004/17.
Ustawa przewiduje aż 4 rodzaje zamówień ze względu na swoją wartość:
- duże zamówienia (są to de facto zamówienia udzielane w procedurach unijnych) – jest to co najmniej 125.000 euro w przypadku dostaw i usług oraz 500.000 euro dla robót budowlanych,
- średnie zamówienia – mniej niż 125.000 /500.000 euro, ale więcej niż 10.000 euro,
- małe zamówienia – poniżej 10.000 euro,
- zamówienia minimalnej wartości – poniżej 1.000 euro.
Udzielanie zamówień oparte jest na zasadzie niedyskryminacji,
równego traktowania bez względu na siedzibę wykonawcy oraz
przejrzystości.
Procedurami udzielania zamówień publicznych są:
- procedura otwarta,
- procedura ograniczona,
- procedura negocjacyjna z ogłoszeniem lub bez,
- zapytanie o cenę oraz
- konkurs na projekt.
Ogłoszenia o zamówieniach publikowane są w postaci elektronicznej na stronach Komisji ds. Regulacji Zamówień Publicznych pod adresem: http://krpp.rks-gov.net. Na stronie tej można także znaleźć aktualny tekst ustawy (oczywiście również w języku angielskim), jak i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.
Podstawowymi procedurami udzielenia zamówienia są procedura
otwarta i ograniczona.
Z procedury negocjacyjnej zamawiający może skorzystać tylko pod
warunkiem, że występuje któraś z okoliczności wyczerpująco
określonych w ustawie. Są to te same okoliczności, które zostały
przewidziane w polskim prawie dotyczącym zamówień publicznych.
W procedurze otwartej każdy wykonawca może złożyć ofertę.
Termin składania ofert wynosi w przypadku dużych zamówień nie mniej
niż 40 dni, a dla zamówień mniejszej wartości nie mniej niż 20 dni,
liczonych od daty publikacji ogłoszenia. Termin ten może zostać
skrócony do nawet 24 dni w przypadku dużych zamówień, jeżeli dane
zamówienie zostało objęte zbiorczym ogłoszeniem wstępnym o
planowanych zamówieniach (o czym mowa poniżej).
W procedurze ograniczonej oferty mogą złożyć tylko wykonawcy
zaproszeni przez zamawiającego po przeprowadzeniu przez
zamawiającego kwalifikacji wstępnej. Postępowanie w trybie procedury
ograniczonej składa się z dwóch etapów. W pierwszym – zamawiający
zaprasza wykonawców do składania wniosków o kwalifikację wstępną, a
następnie wybiera wykonawców spełniających określone przez niego
warunki. W drugim etapie – zamawiający zaprasza równocześnie
wszystkich zakwalifikowanych dostawców lub wykonawców do składania
ofert. Termin na składanie wniosków to 20 dni, zaś dla ofert co
najmniej 40 dni. W przypadku zamówień mniejszej wartości to
odpowiednio 15 i 20 dni.
Procedura negocjacyjna może być zastosowana jedynie w sytuacji,
kiedy występuje co najmniej jedna z niżej podanych okoliczności:
- charakter lub złożoność przedmiotu zamówienia uniemożliwia sporządzenie szczegółowej dokumentacji przetargowej niezbędnej dla procedury otwartej lub ograniczonej,
- procedura otwarta lub ograniczona nie powiodła się, ponieważ nie zostały złożone żadne oferty lub wnioski o udział,
- wszystkie oferty zostały odrzucone jako niezgodne z wymaganiami określonymi przez zamawiającego podczas procedury otwartej lub ograniczonej.
Podobnie jak ograniczona, procedura negocjacyjna z publikacją ogłoszenia składa się z dwóch etapów: składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz ofert. Terminy minimalne są identyczne jak w procedurze ograniczonej.
W procedurze otwartej i ograniczonej regułą jest publiczne
otwarcie ofert.
W przypadku zamówień o małej lub minimalnej wartości zamawiający
może jeszcze zastosować zapytanie o cenę wysyłając zapytanie do co
najmniej 3 przedsiębiorców.
Zamawiający jest obowiązany do publikowania wstępnego ogłoszenia
o planowanych w ciągu danego roku budżetowego zamówieniach, których
łączna wartość przekracza 500.000 euro. Ogłoszenie jest
publikowane w języku albańskim, serbskim oraz angielskim. W ciągu 2
dni od udzielenia danego zamówienia konieczne jest opublikowanie
ogłoszenia o udzielonym zamówieniu, wskazujące komu zostało
udzielone zamówienie, jaki był przedmiot zamówienia oraz jaka była
cena wybranej oferty.
Zamawiający może żądać wniesienia wadium przez wykonawców
składających oferty w wysokości od 3 do 5% szacowanej wartości
zamówienia, ale nie mniej niż 1.000 euro. Z kolei zwycięski
wykonawca może zostać wezwany do wniesienia zabezpieczenia
należytego wykonania zamówienia w kwocie do 10% wartości umowy.
Kryteriami udzielenia zamówienia są:
- najniższa cena odpowiedniej oferty,
- oferta najkorzystniejsza ekonomicznie (gdzie poza ceną zamawiający może jeszcze brać pod uwagę jakość, walor techniczny, serwis posprzedażny, funkcjonalność, termin wykonania lub dostawy itp.).
Charakterystyczne dla systemu zamówień publicznych w Kosowie jest
istnienie kilku instytucji odpowiedzialnych za zamówienia publiczne.
Komisja ds. Regulacji Zamówień Publicznych (http://krpp.rks-gov.net)
jest głównym organem odpowiedzialnym za politykę zamówień
publicznych:
- projekty przepisów,
- monitorowanie funkcjonowania systemu zamówień publicznych,
- kontrolę poprawności stosowania odpowiednich procedur,
- współpracę międzynarodową.
Komisja ds. Regulacji składa się z 3 członków powoływanych na
5-letnią kadencję oraz z Sekretariatu.
Komisja Zamówień Publicznych (http://oshp.rks-gov.net)
to niezależny organ odwoławczy składający się z 5 członków oraz
Sekretariatu kierowanego przez dyrektora. Rola Komisji to
rozpatrywanie odwołań wykonawców od decyzji zamawiających
podejmowanych w trakcie postępowania o zamówienie publiczne oraz
odwołań zamawiających od decyzji centralnego zamawiającego. Komisja
rozpatruje odwołania wnoszone przez wykonawców w panelach 1-, 3- lub
5-osobowych.
Centralna Agencja Zamówień to z kolei centralny podmiot
zamawiający w ramach Ministerstwa Finansów (nie podaję adresu, bo
strona tej instytucji jeszcze nie działa).
Odwołanie od decyzji zamawiającego może być wniesione przez
zainteresowany podmiot na każdym etapie postępowania o zamówienie
publiczne. Odwołanie wnosi się do Komisji Zamówień Publicznych.
Jeżeli jednak zamówienie zostało już udzielone, lub konkurs na
projekt został rozstrzygnięty, bądź też postępowanie zostało
unieważnione, odwołanie może być wniesione tylko w ciągu 10 dni
licząc od dnia, w którym informacja o wyniku postępowania (konkursu)
została wysłana do odwołującego się. Wraz z odwołaniem powinien
zostać uiszczony wpis w stałej wysokości 500 euro. Co ciekawe –
Komisja może nałożyć na odwołującego się karę w wysokości do 5.000
euro, jeżeli uzna, że odwołanie zostało wniesione „frywolnie”, czyli
bez jakiejkolwiek podstawy. W przypadku nieuiszczenia tej kary
wykonawca jest pozbawiony prawa do udziału w jakimkolwiek
postępowaniu o zamówienie publiczne objęte ustawą aż do czasu, kiedy
zapłaci tę karę.
W 2010 r. do Komisji wniesiono ogółem 585 odwołań.